Kwaliteitsherkenning thee 1. De basis

Wat is een goede koop?

Wat is de beste thee?

Wat is de beste thee?

Er zijn in deze tijd héél veel aanbieders van losse thee. Ze zeggen allemaal (ook ik) dat ze hoge kwaliteit losse thee aanbieden. Vers, direct uit het land van herkomst en eerste kwaliteit. Echter, wanneer iedereen dat zegt, in hoeverre kun je daar nog van op aan?

Vers zegt niet zoveel, direct uit het land van herkomst zegt ook niet zoveel want daar wordt ook heel veel rommel gemaakt. Eerste kwaliteit, wat is dat? Je wilt thee drinken en dus kopen, maar hoe weet je nu wat een goede koop is?

In mijn ogen is een goede koop:

  1. je wordt blij van de thee
  2. om die kans te vergroten bevat de thee kwaliteitskenmerken
  3. de thee heeft voor jou een gunstige prijs/kwaliteit verhouding

1. je wordt blij van de thee

Het klinkt wat simpel maar hier komt het op neer. De ene thee gaat tegenstaan, de andere thee blijf je drinken. Thee kan een effect hebben op je gemoedstoestand, alleen ‘lekker’ is eigenlijk niet genoeg. Hoe meer je thee leert kennen, hoe meer je zal merken dat de ene thee beter past bij een moment of periode dan een andere thee. Dit beoordeel je met je gevoel. Wat mij betreft het meest waardevolle aspect van het theedrinken.

2. kwaliteitskenmerken

Mijn ervaring is dat een thee van slechte kwaliteit nooit een goed gevoel kan geven. Waarom zou je jezelf door deze ellende heen ploeteren door ook alle rommel te proeven om te kijken of je er blij van wordt?

Je verstand komt nu van pas door thee welke verkocht wordt te analyseren op kwaliteitskenmerken zoals geur, smaak, kleur, nasmaak, mondgevoel en het uiterlijk van het droge en natte blad. Hiermee maak je de kans groter dat de thee je een goed gevoel geeft. Het is een soort voorselectie. Deze kennis is dus eigenlijk nodig voordat je een goede koop kunt doen evenals het geproefd hebben van een goede en een slechte kwaliteit van dezelfde theesoort (de ijkpunten).

Als je met kwaliteitskenmerken bepaald hebt dat een thee kan worden gezien als een thee van hoge kwaliteit, dan kun je gaan proeven om te kijken of je er blij van wordt. Als deze thee je vervolgens niets doet, dan past wellicht een andere theesoort beter bij je.

3. prijs/kwaliteit verhouding

Je hebt een schifting gemaakt en hebt een thee gevonden waar je blij van wordt. Als je even blij wordt van zowel een thee van € 15 / 100 gram en van een thee van € 25 / 100 gram dan zou de eerste thee de betere keus zijn, ook al is de tweede thee wellicht van betere kwaliteit. Daarom heeft het niet zoveel zin alleen te kijken naar kwaliteitskenmerken, deze thee kan nog steeds tegen gaan staan.

Een goede koop lijkt mij een thee vinden waar je blij van wordt en waar je zo min mogelijk aan kwijt bent.

Keuze maken

Jasmijn needle, 3 gradaties

Jasmijn needle, 3 gradaties

Wanneer je kennis hebt over kwaliteitskenmerken van thee en je hebt een keer slechte en goede thee gedronken van dezelfde soort (de ijkpunten), dan sta je heel sterk! Je kunt nu bewust gaan kiezen voor de kwaliteit waar je blij van wordt voor de laagste prijs.

Bijvoorbeeld, als in China een thee troebel water geeft vinden ze dat een probleem en wordt deze thee goedkoper. Wanneer jij het geen probleem vindt en de smaak bevalt je, dan heb je dus een prima thee voor een lagere prijs. Dit zelfde geldt voor de andere kwaliteitskenmerken. Is een thee 6 keer op te schenken? Niet belangrijk en zonde van je geld als jij in het dagelijkse leven gewoon één keer een grote mok wilt.

Wanneer je kennis hebt van kwaliteitskenmerken kun je zelf bepalen of jij een kwaliteitskenmerk geld waard vindt en zo kun je uiteindelijk doel 1. en 3. bereiken.

Het helpen vergaren en verspreiden van de benodigde kennis en het leveren van de ijkpunten is het doel van deze serie! Zodat je zelf keuzes kunt maken vanuit kennis en ervaring in plaats van een theeverkoper je laten vertellen dat zijn verse thee direct van het land komt en van de hoogste kwaliteit is.

Sander Kriek
Thee van Sander

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

0
Thee aan Zee horecagedeelte